Cabaran
Pelaksanaan kem bacaan ini merupakan satu pengalaman awal yang amat berguna kepada kami sebagai bakal pendidik pada masa akan datang. Melalui pelaksanaan kem ini, kami ditugaskan dan diamanahkan untuk memantau dan menjadi fasilitator kepada pelajar darjah 2 wawasan dan darjah 3 wawasan yang merupakan pelajar yang kurang mahir dalam membaca.
Sepanjang
sesi pengajaran berjalan, kami sebagai fasilitator menggunakan pelbagai
pendekatan dalam pengajaran bagi mengelakkan pelajar bosan dan tidak memberi
tumpuan semasa sesi pengajaran berlangsung. Kami para fasilitator, lebih banyak
membuat pembelajaran yang lebih santai iaitu belajar menggunakan multimedia
dengan memaparkan vidoe-vidoe kartun yang berunsurkan pendidikan. Kami
menggunakan pendekatan melalui pembelajaran multimedia kerana, pelajar tidak
berminat untuk belajar secara langsung seperti pembacaan teks secara terus. Hal
ini kerana, aktiviti sedemikian tidak dapat menarik minat mereka dan mereka
mula bertindak secara aktif dengan mengusik rakan-rakan yang lain.
Selain
itu, untuk mengawal suasana pembelajaran dalam kelas agar teratur dan
penglibatan aktif daripada pelajar, kami para fasilitator lebih menumpukan
pembelajaran santai iaitu melalui permainan silang kata dan ganjaran hadiah
kepada pelajar yang dapat menjawab soalan yang diajukan oleh para fasilitator. Aktiviti
sedemikian berjaya merangsang minat pelajar untuk belajar dan melibatkan diri
secara aktif untuk menjawab setiap soalan yang dekemukakan oleh para
fasilitator. Kami berasa amat berpuas hati dengan pelaksanaan kem ini dan
berharap kem ini dilaksanakan secara berterusan.
No comments:
Post a Comment