1.
PERSEDIAAN AKTIVITI.

a)
Pemilihan kandungan yang hendak diajar.
Sebelum bermulanya Kem
Membaca di Sekolah Kebangsaan Behrang pada 25 dan 26 April 2015 kami telah
merancang beberapa aktiviti dan mendapat persetujuan antara ahli kumpulan. Kami
telah membahagikan aktiviti tersebut kepada dua plan aktiviti iaitu Plan A dan
Plan B. Tujuan kami membuat Plan A dan Plan B adalah bertujuan sebagai
persediaan kepada para fasilitator sekiranya aktiviti yang dijalankan pada
ketika itu tidak berkesan atau tidak mendapat respon dari pelajar. Oleh itu,
Plan A wajar bertukar ke Plan B. Di dalam Plan A, kami telah merancang aktiviti
mengenal huruf A B C dan suku kata, serta mengenal pasti nilai-nilai murni yang
terkandung di dalam petikan yang disediakan. Manakala, di dalam Plan B, kami
menyediakan buku cerita yang mempunyai gambar yang ceria dan menarik supaya
pelajar akan lebih tertarik untuk belajar. Di samping itu, kami turut
menyediakan pelbagai video untuk dipaparkan kepada pelajar berkaitan dengan
membaca.
b)
Pembinaan alat bantuan.
Dari aspek pembinaan alat bantuan pula,
bagi aktiviti pertama iaitu aktiviti mengenal huruf A B C dan suku kata, kami
telah mencari bahan-bahan untuk mencipta ‘ Kad Abjad ’ atau ‘ Kad Huruf ’ bagi
menarik minat pelajar mengenal huruf . Antara bahan-bahan yang digunakan untuk
menghasilkan Kad Huruf adalah kertas A4, mounting board, multi purpose tack,
gam, gunting dan white board marker. Selain itu, bagi aktiviti mengenal pasti
nilai-nilai murni yang terkandung di dalam petikan pula, kami hanya menggunakan
kertas A4 dan menyediakan pensel serta pemadam kepada pelajar. Seterusnya, bagi
aktiviti bercerita pula kami telah menyediakan beberapa buku cerita kepada
pelajar serta membawa laptop untuk menayangkan video-video yang berkaitan
dengan membaca.
c)
Rasional aktiviti yang dipilih.
Kumpulan kami telah mendapat pelajar
dari kelas 2 Wawasan dan 3 Wawasan. Kelas tersebut terdiri daripada pelajar
yang tidak pandai membaca, boleh membaca tetapi tidak memahami perkataan atau
ayat yang dibaca. Oleh itu, kami menjalankan aktiviti ini bertujuan sebagai
pengenalan atau pendedahan dengan lebih lagi kepada pelajar berkaitan huruf
agar pelajar bukan sahaja dapat mengecam dan mengenal huruf, malah mereka akan dapat
mengeja dan menulis dengan baik iaitu bermula dari satu huruf, kemudian di
kembangkan lagi kepada suku kata yang mudah bagi mereka mencipta perkataan.
Kemudian, melalui perkataanlah mereka boleh mencipta ayat. Bagi aktiviti kedua
iaitu aktiviti mengenal pasti nilai-nilai murni yang terkandung di dalam
petikan yang diberi adalah bertujuan supaya pelajar memahami pengertian nilai-nilai
murni dan memahami isi cerita di dalam petikan agar mereka dapat mengolah
cerita tersebut dengan baik. Oleh itu, ia menjadi tanggungjawab fasilitator
dalam membantu meningkatkan kefahaman pelajar terhadap bahan yang dibaca.
Seterusnya, bagi aktiviti membaca buku cerita adalah bertujuan supaya pelajar
lebih tertarik untuk membaca. Ia bukan sahaja bertujuan kemahiran dalam
membaca, malam perlu ada kemahiran dalam pemahaman.
d)
Kaitkan dengan kemahiran yang terdapat dalam modul keterampilan.
Segala aktiviti yang dirancang ini
sememangnya mempunyai kaitan dengan kemahiran seperti yang terdapat dalam modul
keterampilan. Modul keterampilan ini turut melibatkan tiga elemen iaitu, guru,
pelajar dan bahan pengajaran. Fasilitator sebagai guru harus menampilkan gaya
kepimpinan mereka sewaktu mengajar di dalam kelas supaya tahap kefahaman
pelajar akan meningkat dengan lebih baik justeru mampu memberi respon atau mendatangkan
hasil dari pembelajaran tersebut. Selain itu, penglibatan pelajar di dalam
kelas adalah sangat penting iaitu dengan mengadakan kuiz dan meminta pelajar
tampil ke hadapan bagi menjawab soalan dari fasilitator.
2. PERLAKSANAAN AKTIVITI.
a) Gambar bahan pengajaran
Bahan pengajaran bagi mengenal huruf ABC dan suku kata

Gambar bagi bahan pengajaran nilai murni
b)Latihan murid
8.30 - 10.00 pagi
Aktiviti
1: Mengenal huruf A B C dan suku kata.
Sebelum memulakan sesi Pengajaran
dan Pembelajaran (P&P) di dalam kelas, kami memulakan sesi perkenalan
antara fasilitator dengan pelajar. Seterusnya, senaman pagi atau dikenali
sebagai ‘ Energizer Dance ’ bersama
pelajar. Antaranya ialah senaman ‘ Bukit yang cantik ’ dan ‘ Chicken Dance ’. Kami turut menggunakan
tayangan dan muzik supaya pelajar boleh turut serta bersama kami dalam senaman
tersebut sambil menggerakkan badan mengikut rentak. Senaman pagi ini adalah untuk
regangan badan dan otot-otot di samping sesi beramah mesra dengan fasilitator.
Sekiranya pelajar sihat, sesi P&P yang akan bermula akan berjalan dengan
lancar kerana pelajar tidak mengantuk dan boleh menumpukan perhatian sewaktu
sesi P&P. Beberapa minit kemudian, sesi P&P bermula dengan menayangkan
video dan bernyanyi bersama-sama lagu ‘ Mengenal ABC ’. Aktiviti mengenal huruf
A B C dan suku kata ini dijalankan bertujuan untuk memberi pengenalan ringkas kepada
para pelajar tentang huruf dan suku kata yang telah disediakan. Bagi aktiviti
ini, para pelajar telah disediakan dengan bahan seperti, kad huruf dan suku
kata serta tayangan video di mana ianya bertujuan untuk mengelakkan pelajar
berasa bosan sewaktu sesi P&P dilaksanakan. Selain itu, kami turut
mengadakan kuiz dan permainan berkaitan mengenal huruf dan mencipta perkataan
dari suku kata yang diberi. Pelajar yang berjaya akan diberikan ganjaran
sebagai pemberi semangat untuk pelajar belajar.
11.00-12.30 tengahari
Aktiviti:
Mengenal pasti nilai-nilai murni.
Aktiviti
bagi slot yang kedua pula, kami telah menyediakan petikan yang mengandungi
nilai-nilai murni. Aktiviti ini dijalankan dengan adanya bantuan dan bimbingan
daripada fasilitator. Pelajar telah dibahagikan kepada beberapa kumpulan kecil
untuk memudahkan fasilitator mengenal pasti masalah membaca dan pemahaman dalam
kalangan pelajar. Berdasarkan aktiviti ini, pelajar dikehendaki membaca
beramai-ramai mengikut kumpulan yang telah diberi. Kemudian, pelajar perlu mengenal
pasti nilai-nilai murni yang terkandung di dalam petikan yang telah disediakan.
Aktiviti ini hanya memerlukan tumpuan pelajar untuk mencari jawapan yang betul.
Bagi mengelakkan aktiviti ini membosankan, kami sebagai fasilitator telah
menyediakan hadiah bagi pelajar yang berjaya menjawab soalan sebagai ganjaran.
Sebelum aktiviti ditamatkan, fasilitator telah mengadakan aktiviti santai
bersama para pelajar seperti permainan kerusi muzikal, tarian dan sesi
fotografi(bergambar).
REFLEKSI TERHADAP AKTIVITI YANG DIJALANKAN

Bagi aktiviti pertama iaitu aktiviti
mengenal huruf A B C dan suku kata, kami berpendapat bahawa tahap penerimaan
pelajar terhadap aktiviti ini sangat baik. Hal ini demikian kerana pelajar
telah didedahkan sedikit sebanyak huruf atau abjad ini di dalam kelas bersama
guru-guru mereka. Oleh itu, sewaktu aktiviti ini dijalankan, respon daripada
pelajar adalah sangat baik dan kebanyakan dari mereka sudah mengenali
huruf-huruf ini. Namun, tidak semua pelajar yang mampu menerima semua yang di
ajar, terdapat juga pelajar yang keciciran sewaktu sesi ini dijalankan. Oleh
itu, fasilitator mengambil inisiatif dengan mengasingkan pelajar tersebut
dengan pelajar yang lain. Kemudian, mengajar mereka secara peribadi. Sekiranya
tidak diasingkan, pelajar tersebut akan ketinggalan dalam pembelajaran. Selain
itu, tahap kefahaman pelajar dalam setiap perkataan yang dibaca adalah sangat
penting. Tidak semua pelajar yang boleh membaca dan memahaminya, namun terdapat
pelajar yang hanya pandai mengeja, menulis dan membaca sahaja, namun mereka
tidak memahami segala yang ditulis. Dengan adanya aktiviti ini, kami dapati
bahawa terdapat perubahan positif dari pelajar iaitu dari tidak mengenal huruf
sudah mengenal huruf, sudah pandai menulis, mengeja dan membaca iaitu dari
hanya satu huruf sahaja, kemudian berkembang ke suku kata, perkataan, dan
menjadi ayat.
Selain itu, aktiviti yang kedua
adalah aktiviti yang mengkehendaki murid untuk mengenal pasti nilai-nilai murni
di dalam petikan yang diberi. Sewaktu aktiviti ini dijalankan, pelajar akan
diagihkan terlebih dahulu kertas A4 yang mengandungi satu petikan ringkas dan
mereka dikehendaki untuk membaca beramai-ramai serta mengenal pasti nilai-nilai
moral seperti yang terdapat di dalam petikan. Kami mendapati bahawa, pelajar
yang dapat membaca dengan baik akan memahami setiap perkataan yang dibaca.
Hasil dari aktiviti ini kita dapat melihat perubahan drastik dari pelajar iaitu
apabila pelajar dapat mengeja dengan baik, menulis dengan baik, dan yang paling
penting adalah pelajar dapat memahami setiap apa yang diajar ketika proses
P&P.


No comments:
Post a Comment